“Hoe gaat het met je?” Dit zijn de vijf meest nutteloze woorden in de wereld van communicatie. De persoon die het vraagt, wil het niet echt weten, en de persoon die reageert, zegt niet de waarheid. Wat volgt is een gemiste kans en zinloze uitwisseling zonder verbinding. Maar de sleutel tot efficiënte en effectieve small talk, volgens Harvard-onderzoekers, is om gewoon de ander vervolgvragen te stellen.
In een reeks experimenten analyseerden onderzoekers meer dan 300 online gesprekken en ontdekten dat degenen aan wie meer zinvolle vervolgvragen waren gesteld (ook wel vragen die niet “hoe gaat het met u?” Of “wat doet u?”) de andere persoon veel sympathieker overkwam. “Wanneer mensen worden geïnstrueerd om meer vragen te stellen, worden ze gezien als hoger in responsiviteit, een interpersoonlijke constructie die luisteren, begrip, validatie en zorg omvat”, schreven de onderzoekers.
Dus hoe ga je over van “small talk omdat het moet” naar het maken van een indruk als een charismatisch en interessant persoon? Het hangt af van de vraag waarmee je begint en dan kun je je concentreren op de stroom van vervolgvragen. Hier volgen zeven tactieken om een ​​zinvol gesprek te hebben.
Gebruik “ACT” om een gesprek te beginnen
Wanneer was de laatste keer dat je in een vergadering was die niet begon met geklets? Het is een natuurlijke manier voor mensen om verbinding te maken. Begin met een vraag die zal worden opgebouwd naar een gesprek dat voldoet aan de A.C.T. criteria:
- A (authenticity) – Er is authenticiteit
- C (connection) – Er is een verbinding
- T (topic) – Er is een onderwerp dat hen laat proeven aan wie je bent
Sommige van die vragen kunnen zijn: “Wat is uw huidige gemoedstoestand?” “Waar kijk je naar uit deze week?” ‘Je doet me denken aan een beroemdheid, maar ik kan me niet herinneren welke – hoor je dat vaker?’
Ga verder dan een “nieuwsupdate”
De valkuil voor veel mensen tijdens small talk is als de ‘nieuwsupdate’ die je tegenwoordig elke 30 minuten op de radio hoort – m.b.t. bijvoorbeeld verkeer, sport, weer enzovoort. Boor dit in je hoofd: het is een vreselijke ijsbreker. Er zijn een paar uitzonderingen, alsof het een oprechte interesse van u is en uw baas of collega die passie deelt. Maar probeer verder te kijken dan die cliché-onderwerpen en daarmee juist naar dingen die belangrijker en persoonlijker voor je zijn.
Wees in het moment en kijk goed om je heen
Open je ogen voordat je je mond opent. Vind iets om op te focussen in je omgeving, zoals het kunstwerk op de muur, een eigenzinnige gadget of familiefoto op hun bureau, een raceautohelm, een specifieke verzameling in een vitrine, enzovoort. Er is vast iets dat small talk op gang kan brengen en het gesprek zal leiden naar unieke vervolgvragen.
Laten we zeggen dat je in gesprek bent met de CEO van een groot, iconisch bedrijf die op het punt staat met pensioen te gaan, en je zag een rij lege dozen langs de muur van zijn kantoor staan. Je zou dan kunnen beginnen met de vraag: “Hoe moeilijk is het voor u om afscheid te nemen van … (naam bedrijf)?” Dit zal leiden tot een veel diepere en meer emotioneel onthullende discussie en het zou nooit gebeurd zijn als je die dozen niet had opgemerkt.
Vertel iets nieuws (iets dat je echt is overkomen)
Als je “nieuws” hebt, deel het dan: “Ik heb in het weekend een huisdier geadopteerd” of “Mijn 6-jarige dochtertje fietste voor het eerst gisteren!” Geloof het of niet, de meeste mensen willen eigenlijk meer weten over anderen, vooral als ze allebei bij hetzelfde bedrijf werken.
Als je nieuw bij een bedrijf bent en een team leidt, start je eerste vergadering dan door eerst eens een rondje door de vergaderruimte te maken en iedereen te vragen iets interessants te zeggen dat onlangs in hun leven is gebeurd. Als gevolg van dat tijdelijke delen, heb je toegestaan ​​dat iedereen zich persoonlijker en oprechter met elkaar verbonden voelt.
Het doel is om oprecht te zijn en niet zomaar iets te verzinnen. Anders loop je het risico niet te weten hoe je vervolgvragen kunt beantwoorden over iets waar je weinig of geen ervaring mee hebt.
Begin het gesprek zelf
Of je nu “live” vergadert of dat je inbelt voor een telefonische vergadering, begin zelf met praten. Als je wacht, zullen er waarschijnlijk twee dingen gebeuren:
- Iemand anders zal de opmerking maken die je wilde maken
- Je meer spraakzame collega’s zullen het overnemen met hun eigen vervolgvragen. Je zult verdwalen in de overspraak en daardoor je kans missen.
Het gaat er niet alleen om WAT je zegt
Ongeacht wat of hoeveel je ook zegt, je stem, gezichtsuitdrukking en oogcontact zullen zoveel meer uitzenden. Tijdens een gesprek face-to-face: Kijk naar je gesprekspartner als je spreekt, niet naar de vergadertafel of de muur. Tijdens een telefoongesprek: glimlach – het zal je stem warmer laten klinken. Het is niet alleen wat je zegt, maar hoe je het zegt, dat anderen zal helpen om contact met jou te maken.
Maak een bruggetje
Dit is waar small talk naar het volgende niveau gaat, als je het praatje pot voorbij bent en je tot de zakelijke kern kunt gaan komen. Als het gesprek eenmaal aan de gang is, is het gemakkelijker dan je denkt en kun je echt aan de slag. Je gesprekspartner kan natuurlijk ook degene zijn die de eerste stap zet: “Vertel me eens wat er met [X] aan de hand is.” Dankzij de small talk zit je al op zijn golflengte te praten. Je kunt dan een bruggetje maken naar een ​​zinvollere discussie die je kennis, vaardigheden en vertrouwen laten zien.
Just do it!
Voor introverte mensen kan small talk pijnlijk zijn. Maar als je niets zegt op die momenten voordat een vergadering begint of wanneer jij en je baas of een potentiële nieuwe klant in de lift staan, loop je het risico onzichtbaar te worden.
Ten eerste, geef jezelf een pauze. Bijna iedereen wordt geïntimideerd door anderen, vooral degenen die (voor hun gevoel) boven hen staan. Dat is heel normaal. Maar onthoudt: Je bent wie je bent en niemand verwacht een monoloog van je. Maar als je je inspant om ECHT iets te zeggen, zullen anderen luisteren en contact met je maken.
Wil je meer weten over hoe wij onze deelnemers tijdens training verder helpen op dit punt en maximaal faciliteren bij het maken van een verpletterende eerste en tweede indruk?