Waarom is het vieren van successen zo belangrijk

Successen vieren! Waarom vier je successen eigenlijk? Zou dit onderdeel moeten zijn van je cultuur en kun je succesviering zien als beloningsvorm? In dit blog geeft Malique Steenbrink van Appical hun kijk hierop en geven ze je 5 redenen waarom successen gevierd zouden moeten worden en voorbeelden hoe zij dat zelf doen.

Beloning

Het belonen van medewerkers kan op verschillende manieren, ieder bedrijf doet dit anders, maar waar we allemaal behoefte aan hebben is erkenning, variatie en het vieren van successen. Wil je meer weten over beloningsvormen, lees dan eens het artikel van Sprout hierover.

Een beloningsprogramma is één ding, de roadmap vaststellen waarop een individu of een team beoordeeld wordt is nog veel belangrijker. De belangrijkste beloning is om iedere dag met een lach naar je werk te gaan en met trots terug te kijken op je werk en prestaties. Een ‘work hard, play hard’ mentaliteit: maar hoe breng je dit in praktijk?

Gerrit Brouwer, CEO Appical: ‘Iedere dag moet een feestje zijn. Samen leren, samen doen, samen innoveren en samen successen vieren’.

Vraag je medewerkers bijvoorbeeld om te allen tijden hun feedback kenbaar te maken. Dit zorgt voor betrokkenheid, frisse ideeën en maakt het persoonlijk. Vier op de tien medewerkers ervaart hun werk als ‘niet zinvol’. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek ‘de happytest’ onder 1900 werknemers (Driessen HRM, 2017). Mensen die hun werk niet zinvol vinden zijn minder gelukkig dan mensen die hun werk wel zinvol vinden. Blijf in gesprek met medewerkers over werkgeluk, hun werkomgeving en hun werkzaamheden. Stel ze eens de vraag: wat zou jij willen veranderen als je CEO voor een dag was?

successenBinnen een startup ben je continue bezig met de volgende stap. Ook bij Appical is dit goed merkbaar. Of dit nu gaat om het product, delivery, onze klanten of onze medewerkers, het gaat in rap tempo! Hierdoor is het wel eens lastig stil te staan bij alles wat goed gaat, maar daarom staan we in ieder geval stil bij onze successen tijdens onze ‘monthly team drinks’ en zijn we open naar elkaar, ook over zaken die beter kunnen. Dit doen we in Appical style met een diner of lekkere cocktail. Een beloning hoeft niet altijd zo zeer in geld uitgedrukt te worden, wat telt is dat we het met elkaar fixen! De reis naar succes is immers misschien wel mooier dan het behalen ervan zelf.

1. Wat goed gaat is zichtbaar voor de organisatie

Vaak heb je het druk met je alledaagse werk, maar sta eens stil bij wat je allemaal doet. Kijk eens terug. Wat was deze maand jouw beste prestatie? Denk eens aan een ‘company wall’ waar je de visie, het product, foto’s, artikelen, case studies, quotes van collega’s, etc. toont. Iedere bezoeker die jouw kantoor binnenkomt weet direct waar je als bedrijf voor staat en welke collega’s verantwoordelijk zijn voor het succes van de organisatie.

2. Je leert van zaken die minder goed gingen

Evalueer. In een wereld van continuous learning zijn we nooit uitgeleerd. Experimenteren en innoveren gaan nooit in een keer goed. Leer dat het niet erg is om ook fouten te maken en optimaliseer je plannen aan de hand van data, maar ook aan de hand van interne feedback.

3. Het brengt het teamgevoel naar een hoger niveau

Ons development team is bijvoorbeeld gewend om aan het begin van de week bij elkaar te komen bij een stand-up of jouw team heeft weekly team meetings waar lopende zaken worden besproken. Probeer ook eens met je hele team/bedrijf bij elkaar te komen en verhalen met elkaar te delen. Heeft jouw bedrijf al een ideeënbox of ‘town hall meeting’?

4. Succesverhalen creëren nieuwe successen

Successen zijn er altijd, zowel intern als extern. Probeer echte verhalen vanuit je eigen medewerkers en klanten meer te laten spreken. Storytelling vanuit het hart van de organisatie zorgt ervoor dat mensen zich kunnen herkennen en hier zelf ook mee aan de slag gaan. Gebruiken jullie Slack op kantoor en ben je vaak op pad? Deel bijvoorbeeld eens per week waar je zit, wat je doet en wat dit voor impact heeft op de rest van het team. Kijk voor onze succesverhalen op onze blogpagina.

successen5. Het laat zien dat je trots bent op je medewerkers

Geef elkaar eens een compliment. Want complimenten ontvangen is altijd leuk. Zo krijgt een nieuwe medewerker bij ons in de eerste week een setje ‘compliment cards’ om weg te geven aan collega’s die hem/haar in de eerste maand op weg geholpen hebben geholpen en zorgen we ook voor de kleine dingen, zoals een presentje op Valentijnsdag en een lekkere lunch. Heb je een nieuwe collega aangenomen? Vier ook dit succes!

Andere vorm van belonen

Bij een extra beloning wordt er vaak gedacht aan een financiële vergoeding of een bonusstructuur bij sales. Denk ook eens aan een social (referral) platform waar je hele organisatie op de hoogte gehouden kan worden van nieuws en ze dit ook nog snel kunnen delen. Het netwerk van al jouw collega’s samen, moet je eens kijken wat dat je kan opleveren! Je hoeft niet alleen iemand te belonen als de ‘deal’ binnen is of bij het aannemen van een nieuwe collega. Je kunt bijvoorbeeld ook werken met een puntensysteem waar aan iedere actie of aantal punten een reward vasthangt en kunt dit op individueel of teamniveau inrichten.

‘Binnen Appical vinden we het vieren van successen belangrijk, daarom hangt er op de 4e verdieping een scheepsbel die een keer geluid mag worden als er bijvoorbeeld een nieuw contract is getekend. Als een deal niet doorgaat, kunnen collega’s ervoor kiezen los te gaan op de bokszak’.

Paul Ulat, een van onze Sales Development Representative heroes, toen hij een samenwerking met een nieuwe klant bevestigd kreeg.
Paul Ulat, een van onze Sales Development Representative heroes, toen hij een samenwerking met een nieuwe klant bevestigd kreeg.
Successen
Ons team is binnen 1,5 jaar gegroeid van 17 naar bijna 50 man. Daar zijn we trots op en iedere new hire was dan ook het succes vieren waard!

successen

 

Over de auteur

Malique Steenbrink
Malique is onze Employer Branding Specialist. Ze is verantwoordelijk voor de content rondom het Employer Brand van Appical en de gehele employee experience. Ook vind je haar veel op social media. Haar missie: verhalen vertellen vanuit het hart van de organisatie.