Voorbeeld van slechte mediatraining

PR-tip bij slecht nieuws: richt je op het positieve en kijk vooral vooruit. De topman van Blokker draait echter zo opzichtig om de hete brij heen dat hij zijn toehoorders verbouwereerd achterlaat. Geval van slechte mediatraining?

blokker

Blokker gaat op de schop, maakte het bedrijf vrijdag bekend. Het concern steekt 100 miljoen in een verbouwing van 450 van zijn 620 winkels, met een nieuw logo als een van de opvallendste ingrepen.

Tegelijkertijd verliezen 390 mensen hun baan en staan de 170 winkels die niet worden verbouwd op de tocht. NOS-verslaggever Wessel de Jong vraagt Blokker-ceo Rob Heesen hoe hij die “lastige mededeling” heeft gedeeld met zijn medewerkers, waarna Heesen de eerste van een indrukwekkende reeks ontwijkvragen inzet: “Wat wij vandaag aankondigen is een radicale, ingrijpende transformatie van Blokker, op álle fronten.”

Zo’n beetje 10 procent van het Blokker-personeel vliegt eruit, gaat dat het probleem oplossen? “Blokker is een ijzersterk merk.”

Zo hard mogelijk om de hete brij heen draaien, moet hij zich voorgenomen hebben tijdens het waarschijnlijk tot diep in de nacht instuderen van zijn kant en klare antwoordjes. Op iedere lastige vraag perst de zichtbaar nerveuze Heesen er een zin uit met de elementen ‘radicale ingrijpende transformatie’, ‘op alle fronten’ en ‘marktconforme condities’, totdat je er van overtuigd bent dat je een verloren aflevering van Jiskefet zit te kijken.

Wie niet tegen plaatsvervangende schaamte kan: niet kijken. En wie iets wil bijverdienen met mediatrainingen kan zich melden bij de heer Heesen.

Klik op onderstaande foto en kijk en huiver naar wat een (slechte) mediatraining kan opleveren:

slecht interview