Unilever koopt online bedrijf Dollar Shave Club

Niets wijst erop dat deze avond een iconisch bedrijf geboren zal worden. Het is in de winter van 2010 als Michael Dubin een feestje bezoekt in Californië waar het begin van de vakantieperiode wordt gevierd. Dubin heeft een wat introvert karakter en hoeft niet zo nodig te praten met de andere gasten. Hij drinkt een biertje, kijkt om zich heen en de avond kabbelt verder. Erg aangenaam, maar zeker niet spectaculair.

 

shave

Vuur en vlam

Tot de dan 31-jarige Dubin in gesprek raakt met Mark Levine, de vader van de verloofde van een van zijn vrienden. Zij raken in vuur en vlam als de prijs van scheermesjes ter sprake komt. ‘Onacceptabel’, zegt Levine. ‘Pure diefstal’, antwoordt Dubin. Levine heeft een achtergrond in de productontwikkeling en weet waar hij goedkopere mesjes kan laten maken, Dubin weet hoe hij producten onder de aandacht moet brengen.

 

Met hulp van Levine gaat Dubin in januari 2011 met Dollar Shave Club de strijd aan met gevestigde grootmachten als Gillette en Wilkinson. Om de concurrentie te verslaan, wordt niet alleen scherp gelet op de prijs, maar worden de mesjes via een abonnementenstructuur ook thuis bezorgd. Afgelopen woensdag is de Dollar Shave Club voor naar verluidt $ 1 mrd verkocht aan Unilever.

Sneren

Een sensationele prijs voor een bedrijf dat zo bescheiden begint. Bij de start investeert Dubin $ 35.000, bouwt hij een website en rijdt hij honderden kilometers om zijn bedrijf bij de media onder de aandacht te brengen. Zonder een cent te spenderen aan marketing, heeft Dollar Shave Club een half jaar later duizend leden.

In maart 2012 maakt Dubin een grote sprong voorwaarts. Voor $ 4500 maakt hij een video waarin hij zelf de hoofdrol speelt. Onder het motto ‘Our blades are f**king great’ toont hij een kleuter die het hoofd van een volwassen man scheert, rijdt rond op een vorkheftruck en danst met iemand die verkleed is in een berenpak. Ondertussen deelt Dubin talloze sneren uit naar Gillette en Wilkinson.

The Bachelor

De slapstick wordt een hit en binnen twee uur kan de website het bezoek niet meer verwerken. Vier uur later is de voorraad uitverkocht en na twee dagen staat de teller op 12.000 nieuwe leden. En vanaf dat moment staan investeerders in de rij om geld te steken in Dollar Shave Club.

De inmiddels 37-jarige Michael Dubin praat graag over zijn zakelijke activiteiten, maar zijn privéleven blijft geheim. Zijn ouders komen nooit ter sprake, over zijn hobby’s zwijgt hij in alle talen. Wel is bekend dat hij vrijgezel is en werd gevraagd deel te nemen aan het televisieprogramma The Bachelor. Natuurlijk weigerde hij; te intiem.

Succes

Dubin studeert aan het Emory College in Atlanta en verhuist daarna naar New York. Hij loopt een prestigieuze stage bij televisiezender NBC en werkt later als redacteur bij een nieuwszender. Maar aangezien deze baan hem niet boeit, begint hij bedrijfjes op het gebied van digitale media en marketing. Ook sluit Dubin zich aan bij de Upright Citizens Brigade, een gezelschap van stand-upcomedians.

‘Als comedian leerde ik in elke situatie de humor te herkennen’, zegt Dubin in een interview met magazine Inc. ‘Ook ben ik toen een scherpe denker geworden en heb ik leren anticiperen op de verwachtingen van mijn medespelers. Deze eigenschappen komen mij als zakenman goed van pas.’ Daarmee is zijn succes volgens Dubin afdoende verklaard.

Overname

Inmiddels heeft Dollar Shave Club meer dan twee miljoen leden en is het productenpalet uitgebreid met onder andere scheerzeep en shampoos. En met de video ‘Let’s talk about #2‘ werden de ‘one wipe charlies’ geïntroduceerd. Dit vochtige toiletpapier zou vooral mannen in staat stellen hun toiletbezoek razendsnel af te ronden.

Begin 2016 ontmoet Michael Dubin tijdens een diner Kees Kruythoff van Unilever. Kruythoff ziet een mogelijkheid zich op de markt voor scheermesjes te begeven, Dubin weet dat het onder de vleugels van een multinational gemakkelijker is de hele badkamer te veroveren. Maar belangrijker nog: beide mannen hebben een klik en kunnen samen lachen. Een half jaar later is de overname een feit.

shave