Op vakantie met je smartphone?

Je smartphone is erg handig, maar ben je op vakantie? Begraaf hem dan drie meter diep onder de grond. Die tip komt van niemand minder dan Arianna Huffington

smartphone

Juist ja, de mede-oprichter van digital media-fenomeen The Huffington Post maakt zich sterk voor het uitrusten. In een artikel op Harvard Business Review stelt de topondernemer dat vakanties bedoeld zijn om op te laden en niet voor het checken van je mail. Juist door weer op te laden, word je uiteindelijk creatiever, en dat opladen is in praktijk nuttig. De mensen die namelijk ieder jaar goed op vakantie gaan, krijgen gemakkelijker een promotie, zo blijkt.

E-mail

Huffington haalt een voorbeeld aan dat ze zelf gebruikt heeft. Binnen haar bedrijf ontwikkelden ze een tool, geheten Thrive Away. Deze tool stuurt automatisch een bericht naar mensen die je mailen binnen je vakantieperiode. In dit bericht staat vermeld wanneer je weer terug bent.

En – het meest in het oog springend – het mailtje dat je ontvangen hebt wordt automatisch verwijderd. Zo heb je bij thuiskomst geen volle inbox meer. Is het belangrijk, dan kan de verzender altijd later nog een keer mailen. Vrij rigoureus, maar je kunt er wel multimiljonair mee worden, getuige Huffington’s geschatte vermogen van 50 miljoen dollar. Ze haalt nog een ander onderzoek aan waarin staat dat een smartphone automatisch al onze attentie opslurpt. Een slechte boel, voindt Huffington, want het belangrijkste moet tijdens een vakantie juist zijn dat je oplaadt en door verveling creativiteit opdoet. Maar vooral dat opladen, aldus Huffington.

Aandachtsvreters

En als dat nog niet genoeg is, bedenk dan dat de businessmodellen van aandachtsvreters Snapchat, Facebook en Whatsapp gebaseerd zijn op Time Spent, oftewel hoelang mensen op deze platforms zitten.

Tristan Harris ergert zich aan dit soort zaken. Onze smartphone is een gokautomaat, zo meent hij. We worden er steeds door afgeleid en hebben hierdoor steeds minder tijd voor de dingen die ertoe doen in het leven. Maar goed, hij is een designer en komt daarom met een oplossing voor dit probleem. Opmerkelijk genoeg is die oplossing ‘techniek’. Nu klinkt dat wellicht gek, maar het idee waar hij mee komt is slim. Harris wil in chatgesprekken een functie inbouwen waarin we kunnen aangeven dat we gefocust zijn, en hij oppert voor een keurmerk voor websites die bijdragen aan Time Well Spent (in plaats van Time Spent).

23 minuten

Dat is belangrijk, stelt hij, want steeds als we worden onderbroken van ons werk – door bijvoorbeeld een Slack-bericht of een WhatsApp’je – kost het ons 23 minuten (!) om weer in dezelfde werkmodus te komen.Dus, stelt hij: “Leiders van bedrijven, alleen jullie kunnen dat soort prioriteiten veranderen: prioriteit geven aan een netto-positieve bijdrage aan het menselijk bestaan. Om er een eerlijke discussie over te hebben is misschien niet gemakkelijk, maar laat die discussie beginnen.”

 

Bekijk onderstaande interessant TED-talk. Laat dit een voorbode zijn voor wat er komen gaat met tech.