Gestrest doorploeteren en zo veel tijd verliezen? Stop!

Geïnspireerd door de boeken the 4 hour workweek, the 4 hour body en de laatste bestseller van Tim Ferris geef ik hierbij 6 korte adviezen die u 100% productiever maken. U hoeft hierbij geen Master in time management te worden. Pas deze tips direct in uw routine toe! U wint door te focussen op deze 20% belangrijke routines direct 80% tijd! Resultaten uit het verleden, bieden hier WEL een garantie voor de toekomst! Zet dit artikel gerust door naar uw omgeving, dat wordt zeer gewaardeerd!

Scan snel over de tips heen, dan heeft u ze al één keer gezien. Stop tussen elke tip, kijk weg en bedenk en visualiseer direct hoe u deze tip kan toepassen en implementeren in uw week- en dagroutine! Bent u er klaar voor? 3,2,1 …Go!

Tip 1: focus op 1 ding tegelijk…

Mensen multi-tasken te veel. Uit onderzoek blijkt dat zowel mannen als vrouwen hierdoor 25% minder effectief worden. Richt u dus op één taak per keer en maak dit af met focus. Bekijk nu uw dag en bedenk wat u nu anders kunt doen.

Tip 2: plan zelfsoortige activiteiten achter elkaar in.

Hierdoor krijgt u de kans om in het ritme te komen van die activiteit. Door dezelfde handeling achter elkaar te doen wordt u er als het ware handig in. Dus geen werksituatie waarin u e-mail leest, meteen een collega te woord staat, dan een rapport leest, een telefoontje pleegt, om vervolgens te gaan vergaderen. Vanaf nu plaatst u alle telefoontjes achter elkaar. U maakt eerst een voorselectie van uw e-mails, waarna u alles achter elkaar leest. Singletasken is in, multitasken is uit! Maak nu blokken van activiteiten!

Singletasken is in, multitasken is uit!

Tip 3: plan voor elke taak 20% extra tijd in.

tijdU focust op het niet gebruiken van die tijd. Doet u dit 5 keer, dan ontstaat het mentale voordeel van 100% gewonnen tijd. Deze tijd kunt u gebruiken om te ontspannen, calamiteiten op te vangen, u voor te bereiden op een vergadering, rustig te reizen naar uw volgende bestemming en ga zo maar door. Herzie uw afspraken en kijk wat u extra aan tijd dient te plannen. Nee, niet doorlezen … even wegkijken en visualiseren …

 

Tip 4: verzamel bij elke taak, voordat u begint, eerst alle informatie!

U schat de benodigde tijd in, stelt vragen en haalt vervolgens de kernboodschap eruit. Daarna beslist u of u het wel of niet gaat doen. En in geval dat u de taak accepteert stelt u zichzelf de vraag of u het nu of later zult doen. Hierdoor wordt u niet meer enkel urgentiegedreven aangestuurd maar maakt u een gedegen afweging bij wat u doet op een dag!

 

Tip 5: plan maar 1 tot 3 meest belangrijke taken per dag.

Plan uw meest belangrijke taak aan het begin van de dag. Probeer hier dan zo ongestoord mogelijk aan te werken en zorg dat u de taak ook af maakt. Dit geeft immers veel voldoening. Als u dit niet doet, dan zullen bijna altijd de urgente zaken de belangrijke zaken overrulen. U komt er dan ook niet meer aan toe. De meeste mensen plannen te veel, te positief en beginnen met minder belangrijke dingen de dag. U komt dan niet toe aan wat werkelijk belangrijk is! De waan van de dag haalt u dan te vaak in!

 

Tip 6: plan 2 x 20 minuten denktijd in.

Dit gebruikt u om uw energielevel, uw planning van de dag en de meest belangrijke taken van de dag te evalueren: hoe gaat het hiermee? Gaat het goed of dien ik een aanpassing te maken?

 

CONCLUSIE

Natuurlijk zijn er nog veel meer tips, maar uit eigen ervaring kan ik u vertellen dat op het moment dat u deze tips incorporeert in uw dagelijkse praktijk, u een gigantische sprong voorwaarts maakt. Succes met uitvoeren van deze tips! Heeft u vragen: neem dan contact met ons op.