Bloggen is pas het begin, vergeet je klant niet te bellen

Veel ondernemers steken veel tijd in het bloggen, zonder dat dit veel extra omzet oplevert. Benader je potentiële klant actief, adviseert Jochum Jarigsma.

bloggen

Als ondernemer zijn er een aantal wegen om contact te leggen met je potentiële klanten. Een van die manieren die ontzettend aan populariteit wint is bloggen, oftewel content marketing. Die opmars is logisch: bloggen is heel flexibele vorm van marketing (schrijven en lezen kan overal en altijd). En het is een veiligere manier van contact zoeken dan bijvoorbeeld koud bellen of een onbekende aanspreken op een borrel. Daarnaast krijgen mensen de gelegenheid je een beetje te leren kennen voordat je met ze in contact treedt, vanwege de toon van je blog. Als deze mensen in potentiële klanten veranderen, zijn ze daardoor eerder geneigd iets bij je te kopen.

Wat ik daarom veel zie, is dat ondernemers het internet volschrijven met blogs, maar weinig klanten werven.  Waar ligt dat dan aan?

Telefoonnummers

Blogs en de reactieformulieren op blogs worden qua marketing bijvoorbeeld gebruikt om telefoonnummers of e-mailadressen te verzamelen van mensen die je blogs lezen. En die dus misschien geïnteresseerd zijn in je diensten. Die kun je dan weer een nieuwsbrief sturen en misschien wel promoveren tot klant. Maar in de praktijk loopt het vaak anders. De meeste mensen zijn passief. Zij hebben een veelheid aan mogelijkheden om een beperkte hoeveelheid beschikbare tijd mee in te vullen. Men richt zich dus vooral op lopende, (op)dringende zaken.

Pro-actief

Voor veel kleinere ondernemers in de zakelijke dienstverlening geldt dat ze minder dan 10.000 volgers hebben op blogs en social media. Als dat het geval is, moet je pro-actiever met je doelgroep communiceren (bij 10.000 en een conversie van 0,1% heb je nog 10 klanten). Dat betekent: ze benaderen en vragen om “ja” te zeggen tegen je aanbod. Veel bloggers proberen engagement te creëren, maar benaderen klanten niet actief. Er is vaak wel een call to action op de blog (bijvoorbeeld: bezoek mijn workshop op 21 maart), maar als de klant hier niets mee doet, gebeurt er ook niets. Mijn tip is dus: als iemand een reactie geeft op je blog, google diegene en bel diegene eens op.

Op(d)ringerig

Denk je nu: “Ja, maar dat is toch veel te opdringerig?”
Dat lijkt inderdaad zo. Mijn ervaring is echter dat als je 10 mensen belt, er maximaal 2 mensen zijn die het opdringerig vinden. Daartegenover staan een stuk of 4, 5 mensen die het persoonlijke contact totaal niet hadden verwacht en zelfs zeggen: “wat leuk dat je belt.”

In onze samenleving zijn mensen blij met positieve aandacht. Mocht er iemand zijn die het oprecht vervelend vindt, dan kun je heel beleefd je excuses aanbieden en zeggen dat je benieuwd bent naar de achtergrond van iemands reactie op je blog. Door te bellen en oprecht geïnteresseerd te zijn in je gesprekspartner, kom je erachter wat iemand doet, waar diegene tegenaan loopt.
En uiteraard, tromgeroffel: hoe je diegene goed kunt helpen met jouw aanbod. Bellen zorgt er ook voor dat je weet of, en wanneer, je diegene weer kunt benaderen. Naast kansen om te verkopen is deze persoonlijke benadering vaak ook heel gezellig.

Veel succes!