5 eigenschappen die goede sales managers kenmerken

Terwijl het verkoopvak blijft evolueren, moeten ook haar leiders dat doen. Het is nog nooit zo belangrijk geweest voor bedrijven om de juiste sales managers aan te nemen, omdat dit de mensen zijn die uw verkoopstrategie en personeel naar een toekomst zullen leiden, geregeerd door digitale interacties, toegenomen samenwerking en technologie die veranderingen aanbrengt in het spel.

De meesten van ons zijn bekend met de traditioneel gewaardeerde vaardigheden voor sales management – zaken als communicatie, teamwork, leiderschap, eerlijkheid, enzovoort. Deze kenmerken zijn niet noodzakelijkerwijs hun relevantie verloren, maar toekomstgerichte leidinggevenden moeten prioriteit geven aan een nieuwe set eigenschappen voor de volgende generatie verkoopleiders. Ondertussen, als jij sales manager bent, of ernaar streeft om er één te worden, zijn dit de kwaliteiten die je wilt gaan ontwikkelen om in de toekomst zo waardevol mogelijk te zijn.

5 must-have sales management vaardigheden voor 2018 en daarna.

sales manager

Op basis van recent onderzoek naar de toekomst in sales, lijkt het erop dat deze vijf kenmerken de beste verkoopleiders van morgen zullen bepalen:

1. “Uniter”

Het echte vermogen om mensen samen te brengen is niet zo heel gebruikelijk, maar het wordt waardevoller dan ooit. Ik heb het niet alleen over het verenigen van het verkoopteam, maar meer nog over het kunnen vernietigen van eilandjes en het bouwen van bruggen in een organisatie – specifiek met marketing.
Afstemming op het gebied van verkoop en marketing is een primaire vereiste voor bedrijven overal, dus het inschakelen van leiders die een samenwerkingscultuur kunnen bevorderen, is cruciaal. Het is niet altijd gemakkelijk, gezien de ingebouwde antipathie die vaak tussen deze afdelingen bestaat, maar het helpt om verwachtingen duidelijk vanaf de top te laten vaststellen.

Ik zie het in deze termen: de politicus die consequent het gangpad kan doorkruisen en kan samenwerken met diegenen die drastisch verschillende visies hebben is behoorlijk zeldzaam. Maar dat doen ze in dienst van een algemeen erkend groter goed en deze politici zijn vaak degenen die dingen voor elkaar krijgen. Bij het beoordelen van iemands professionele ervaring kan een achtergrond in marketing in dit opzicht dus een nuttig voordeel zijn.

2. Sociaal en “tech savvy”

Naarmate social selling en technologische ondersteuning meer en meer de belangrijkste pijlers van de B2B-sales worden, groeit de noodzaak naar een grote affiniteit met sociale media en digitale hulpmiddelen des te meer. De beste sales managers kunnen dit aspect trainen en borgen. Niet alleen moeten ze bekwaam zijn met de nieuwste software, maar idealiter zullen ze een actieve nieuwsgierigheid hebben naar wat er in de pijplijn komt. Op de hoogte blijven en trends volgen is vaak kenmerkend voor verkoopleiders wiens teams het veld overtreffen.

3. “Leads by example”

Uit een uitgebreid onderzoek van McKinsey & Company is gebleken dat verkooptraining een veel voorkomende tekortkoming is voor de organisaties van vandaag. Uitzonderlijke sales managers leren niet door het hun teamleden te vertellen, maar door het ze te laten zien en te doen. Als u een team van actieve social sellers wilt, is het belangrijk om een ​​leider te hebben die het goede voorbeeld geeft met een sterke en consistente sociale aanwezigheid.

4. Deskundige onderzoeker

B2B-verkopen in 2018 hebben alles te maken met het kennen van uw klant. Gelukkig biedt internet een schat aan hulpmiddelen om te leren over prospects en klanten, zolang je maar weet waar en hoe je relevante inzichten kunt verzamelen. Sales managers die een fundamenteel begrip hebben van hoe ze in deze omgeving dienen te navigeren, kunnen door het hele team best practices verspreiden en een standaard ontwikkelen voor grondig onderzochte, op maat gemaakte, consultatieve opdrachten. De feedback van de kopers van vandaag maakt duidelijk dat deze aanpak resoneert.

5. Strategische denker

Alle bovenstaande items bouwen in feite op dit overkoepelende kenmerk. Het samenbrengen van eiland-afdelingen, het gebruik van sociale tools en technologie, het goede voorbeeld geven en het opzetten van een slim verkoopproces zijn allemaal componenten van een strategische mindset welke gericht is op het grote plaatje. Aangezien strategische vaardigheden steeds belangrijker worden dan transactionele vaardigheden bij het aannemen van verkopers, zou hetzelfde moeten gelden voor managers.

sales managers

De Future-Proof Sales Manager

Verkoopleiders die alle vijf deze kwaliteiten belichamen, zijn goed uitgerust voor het B2B-verkooplandschap van vandaag en morgen. Bedijven zouden dit soort leiders moeten zoeken voor hun teams, terwijl aspirant-verkoopprofessionals gefixeerd moeten zijn op het versterken van deze sterke punten in hun repertoire. Voor meer gedetailleerde analyses van de belangrijkste B2B-verkooptrends en wat zij ons vertellen over de vooruitzichten van het beroep, verwijzen wij u graag naar: The Future of Sales: Rise of the Strategic Seller